Reiskostenvergoeding Primair Onderwijs
In de publicatie van de nieuwe cao Primair Onderwijs was in eerste instantie aangegeven dat de vaste reiskostenvergoeding vanuit de cao zou komen te vervallen vanaf 1 januari 2024. Dit houdt in dat er geen reiskostentabel met staffels meer bestaat, maar dat alle gemaakte reizen gedeclareerd moeten worden. Een werkwijze die een sterke toename in de administratieve last tot gevolg heeft. Op korte termijn zal daarom artikel 7.2a in de cao worden aangepast waardoor toch weer sprake gaat zijn van een vaste reiskostenvergoeding.
De volgende afspraken worden in de nieuwe cao publicatie opgenomen:
- Medewerkers krijgen een vergoeding voor de kilometers tussen 7 en 25 kilometer enkele reis voor 17 cent per kilometer.
- De vergoeding wordt betaald over de heen- en terugreis
- De vergoeding is gebaseerd op 208 reisdagen per jaar bij 5 reisdagen woon-werkverkeer per week en wordt aangepaste aan het werkelijke aantal reisdagen van de medewerker.
- Uit de berekening volgt een jaarbedrag dat in 11 termijnen wordt uitbetaald. In augustus wordt geen vergoeding uitgekeerd.
Voor vervangers blijft de bestaande uitzondering van toepassing. Zij krijgen een vergoeding voor de kilometers tussen 7 en 34,5 kilometer enkele reis.
Wel gaat er het een en ander veranderen bij Akorda. Wij merken bij Akorda dat er bij ons vaak veel onduidelijkheid is over de reiskostenvergoeding waar medewerkers recht op hebben, omdat de roosters niet altijd correct zijn doorgegeven. Zo kan een dag van 4 uur betekenen dat de medewerker 4 uur werkt, maar kan het ook inhouden dat de medewerker 1 keer in de 2 weken een hele dag werkt. We willen jullie als schoolbestuur daarom vragen om voor tijdelijke uitbreidingen door middel van een tijdelijke benoeming of vervangingen een wijziging door te geven voor de reiskosten. Dit kan als directeur of HR-medewerker, maar de medewerker kan het ook zelf. Bij vaste benoemingen en nieuwe medewerkers blijven wij de reiskosten invoeren op basis van de aangemaakte benoemingen. Voor losse dagen kunnen achter losse declaraties woon-werk worden ingediend. Werkgevers worden geïnformeerd door de afdeling hr & salarisadministratie van Akorda.